Käo Põhikooli sai rahastuse Erasmus+ programmi õpirändeprojektile „Erituge vajavate õpilaste õppemeetodite ja -keskkondadega tutvumine”. Projektis osalevad kolm Käo Põhikooli õpetajat ja üks tugispetsialist, planeeritud on omandada töövarjuna uusi teadmisi erivajadustega lastega töötamiseks Iirimaa, Taani ning Rootsi asutustes.
Projekti käigus muutusid sihtriigid ning külastati Inglismaa ja Taani erikoole. Projekt viidi ellu ajavahemikul 16.08.2020-15.12.2022.
Käo Põhikooli töötajate eesmärgid töövarjuks olles on:
1) Tutvuda sensoorse integratsiooni häire märkamise ja sekkumise võimalustega erituge vajavatel õpilastel ning rakendada seejärel uusi teadmisi oma koolis autismispektrihäirega õpilaste toetamisel (sh sensoorse profiili ja dieedi koostamisel ning läbiviimisel).
2) Tutvuda erinevate alternatiivkommunikatsiooni meetodite kasutusvõimalustega erituge vajavate õpilastega.
3) Tutvuda tunnetusliku suhtlemise (Intensive Interaction) meetodi kasutamisega.
4) Tutvuda TEACCH meetodi kasutamisega erituge vajavate õpilaste õppetöös.
5) Tutvuda multisensoorsete keskkondade kasutusvõimalustega. Fookuses interaktiivsuse olulisusel multisensnoorses keskkonnas (nt tunnetustoas), kus õpilane on aktiivses, mitte passiivses rollis, on ise mõjutaja/valija, doseerija erinevate sensoorsete kanalite puhul.
6) Saada ideid ja meetodeid õppetöö läbiviimiseks erituge vajavate õpilastega väljaspool koolimaja (nt kooli õuealal, õppekäigud loodusesse, kultuuriasutustesse). Vaadelda ja võimalusel osaleda erinevate õppetegevust toetavate kultuuriürituste korraldamisel erivajadustega inimestele.
7) Saada informatsiooni, kuidas on korraldatud erituge vajava õpilase tugivõrgustikku kuuluvate liikmete omavaheline koostöö (sh info liikumine).
Erasmus+ õpirände projekti esimene etapp- töövarjuna Inglismaal
Covid-19 viiruskriisi tõttu oli vajalik taotleda projekti kestusele pikendust ning teha muudatusi partnerorganisatsioonide ja sihtriikide osas.
2020-21 õppeaastasse planeeritud õpiränded lükati edasi käesolevasse õppeaastasse. Esialgsete koostööpartnerite asemel Iirimaal ja Rootsis leiti uued koostöö huvilised Inglismaa ja Taani koolidest. Projekti esimene etapp sai teoks oktoobris, mil õpetaja Mairi Forni ja füsioterapeut Laura Feldbach viibisid perioodil 11-22 oktoober töövarjuna Inglismaal, St Rose`s koolis.
Kahenädalane õppetsükkel oli intensiivne, põnev ning silmaringi avardav, aga ka äratundmisrõõmu pakkuv. Vahetult peale rännet tõdesid mõlemad osalejad, et partnerkoolis osutus võimalikuks täita kõiki projektis üles seatud eesmärke. Eraldi väljatooduna on huvi lisateadmistest Rebound Therapy ja Story Massage meetodite kohta.
Rohkem infot Rebound Therapy kohta leiab https://www.reboundtherapy.org/ ning Story Massage kohta https://www.storymassage.co.uk/.
Koostöö jätkumisest ning kasuliku info vahetamisest on huvitatud nii Käo Põhikool kui ka St. Rose’s kool. Esimesed kirjavahetused toimusid juba nädal peale kohtumist. 14. detsembril korraldati ühistund ZOOM keskkonnas, kus Käo Põhikooli õpilaste muusika ja liikumise tunniga liitusid videosilla vahendusel St. Rose´s kooli õpilased. Edastati jõulutervitusi ning mõlema kooli õpilased koos juhendajatega esitasid jõululaule ühise pillimängu saatel.
Vahetu tagasiside ja kõige värskemate muljete jagamine Käo Põhikooli ja Käo Tugikeskuse kolme üksuse töötajatele toimus 17. novembril veebipõhise infotunnina Facebook Live keskkonnas.
24. novembril vahendati igakuisel A+AAC arendustöögrupi kohtumisel ZOOM keskkonnas spetsiifilisemat infot alternatiivkommunikatsiooni ja autismispektrihäiret hõlmavatest teemadest.
Õpirände tagasiside Käo Põhikooli õpilastele toimus kodurühmadele detsembrikuus läbi sensoorse loo. Sensoorne lugu võimaldab erituge vajavatele lastele edastada soovitud teavet hõlmates erinevaid sensoorseid kanaleid – kuulmine, nägemine, kompimine, tasakaal, propriotseptsioon, haistmine, maitsmine.
Mõlema osaleja õpirände päevik ning valik partnerkoolis tehtud fotodest on Käo Põhikooli ja Käo Tugikeskuse lastekeskuse töötajatele tutvumiseks www.eliis.eu keskkonnas.
Rohkem infot St. Roses`s kooli kohta leiab https://stroses.org.uk/.
Erasmus+ õpirände projekti teine etapp- töövarjuna Taanis
Erasmus+ projekti „Erituge vajavate õpilaste õppemeetodite ja -keskkondadega tutvumine” teine etapp leidis aset 24.04-06.05.2022. Käo Põhikooli õpetajad Katrin Lipso ja Helen Kogerma viibisid kahe nädala vältel töövarjuna Silkeborgi erikoolis Dybkær Specialskole (https://dybkaerspecialskole.aula.dk/).
Koolis saime aktiivselt osa õpilaste ja töötajate igapäevaelust, osaleda nii vaatleja kui õpilaste juhendajana erinevates tegevustes – nii igapäevane õppetöö, erinevad teraapiad, koolibändi proov kui ka teemanädalate raames toimunud suur pidu koos õpilaste peredega.
Dybkær Specialskoles on au sees õuevahetunnid, õuealale on lihtne ligipääs igast klassiruumist. Kooli eripäraks on programm Skolen I Naturen, mille on algatanud ja sisse viinud kooli pikaaegne tegevusterapeut. Lihavõtetest kuni oktoobrini käiakse kord nädalas terve kooliperega lähedaloleva järve ääres, tegevusteks looduses on kajakisõit, lõkke tegemine, toidu valmistamine, metsa- ja järvelooduse uurimine jm. Koolis on oluline põhimõte: õpetamisel alustatakse kogemuse loomisest, see kogemus peab olema õpilase jaoks tähenduslik.
Saime võimaluse tutvustada õpilastele Eestit sensoorse loo abil läbi erinevate meelte. Töötajatel oli hiljem võimalik vaadata ka Käo Põhikooli ja Käo Tugikeskuse lastekeskust tutvustavat filmi.
Ühel päeval külastasime ka Skandinaavia suurimat erikooli Stensagerskolen (https://stensagerskolen.aarhus.dk/) ning ühel päeval õppevahendite messi Lærfest Aarhusis.
Muljeid õpirändest jagasime Käo Põhikooli õpilastele läbi äärmiselt taanipärase tegevuse – piknik, kus pakkusime hot doge. Tagasiside töötajatele toimus nii kooli koosolekul Zoomi vahendusel, kui olime alles Taanis kohapeal ning tagasi tulles jagasime muljeid Käo Põhikooli ja Käo Tugikeskuse kõigile kolmele majale samuti Zoomi vahendusel. Õpirände päevikud ning fotogaleriid on töötajatele leitavad Eliisi keskkonnas. Inglismaa ja Taani õpirännetest valmis kooli seinale ka fotostend.